Para Buch! Tryumfalny powrót lokomotywy parowej TKt48-18.

  • Drukuj

Już w najbliższą sobotę 19.07.2014 zapraszamy Państwa na uroczystą prezentację lokomotywy parowej TKt48-18 po zakończonym remoncie w trakcie pikniku kolejowego „Para Buch!” organizowanego przez Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa w Jaworzynie Śląskiej. Piknik rozpocznie się o godzinie 12.00 uroczystym przejazdem parowozu po tzw. Trasie Parowozowej. Następnie, odbędzie się krótka prezentacja lokomotywy na obrotnicy kolejowej. To będzie również niepowtarzalna okazja żeby poznać tych, którzy brali udział w remoncie parowozu.


Ok. godz. 16 w stylowym wnętrzu hali dawnej parowozowni odbędzie się koncert muzyki bluesowej Romka Puchalskiego. W trakcie pikniku planowana jest również wystawa „Kolej dawniej i dziś” w trakcie której zaprezentowane zostaną wybrane zabytkowe i współczesne lokomotywy PKP. 19 i 20 lipca odbywać się będą przejazdy składem retro, prowadzonym przez lokomotywę TKt48-18 po tzw. Trasie Parowozowej Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa. Prowadzony przez parowóz skład, przejeżdżając po terenie bocznicy, zaprezentuje ważne dla historii kolejnictwa obiekty – m.in. zabytkową obrotnicę kolejową, dźwig bramowy, zapadnię kolejową czy żuraw wodny.


Zwiedzanie Muzeum i przejazdy odbywają się według normalnego cennika.


Zapraszamy serdecznie małych i dużych miłośników kolei.

 

Lokomotywa TKt48-18 – historia.

Parowóz pochodzi z tzw. pierwszej serii, tzn. został wyprodukowany w 1951 roku w Zakładach Metalowych Im. Józefa Stalina w Poznaniu. Posiada numer fabryczny producenta 1544. Na lokomotywie zamontowany jest pochodzący z 1955 roku kocioł parowy z Zakładów Urządzeń Kotlarsko – Mechanicznych w Sosnowcu (numer seryjny 14405). TKt48-18 rozpoczęła służbę w lokomotywowni Warszawa Wschodnia. W następnych latach w prowadziła pociągi dla lokomotywowni Tłuszcz i Nasielsk. Po ujawnieniu bardzo dobrych właściwości jezdnych w terenie górskim, w październiku 1964 roku trafia na Dolny Śląsk, do lokomotywowni w Jeleniej Górze. W 1984 trafia do Oleśnicy, w dwa lata później do Kłodzka.

Tamtejsza parowozownia jest ostatnią w jakiej parowóz ten obsługuje planowy ruch pociągów. W 1995 roku lokomotywa zostaje do Skansenu Lokomotyw Parowych w Jaworznie Śląskiej gdzie po wyłączeniu z eksploatacji, popada w ruinę. W 2006 roku poddany zostaje naprawie głównej i powraca na kolejowe szlaki Dolnego Śląska. W 2009 roku poważny defekt (wytopienie tzw. panewki) spowodowało konieczność przeprowadzenia kolejnej, kosztownej naprawy. Dzięki współpracy Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku oraz angielskiej formy The Wolsztyn Experience w 2010 roku TKt48-18 wraca do Jaworzyny Śląskiej.


Lokomotywa wykorzystywana jest do organizacji okolicznościowych przejazdów retro oraz realizacji produkcji filmowych, m.in. filmu „Afonia i Pszczoły” J.J. Kolskiego z 2006 roku oraz „Letniego Przesilenia” M. Rogalskiego z 2013 roku. 23 września 2013 roku rozpoczęła się naprawa główna jaworzyńskiego parowozu, polegająca m.in. na wymianie zasadniczych części kotła parowozowego oraz remontowi podwozia lokomotywy. Część prac została zrealizowana ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP.

para_buch_2.jpgtkt_48_18.jpg


AdmirorGallery 4.5.0, author/s Vasiljevski & Kekeljevic.